Beste bezoeker,

Al mijn hele leven lang maak ik mij zorgen om de natuur. Ik ben opgegroeid als boerendochter, dus ik heb van dichtbij meegemaakt wat er zoal komt kijken om de wereld te voeden. Respect voor de boeren! Maar ik heb ook gezien dat het natuurlijk evenwicht op het boerenland daaronder te lijden heeft. Om de opbrengst van een gewas te maximaliseren (wat nodig is om de groeiende wereldbevolking te voeden), worden er middelen gebruikt om ongewenste organismen te doden. Om te zorgen dat gewassen beter kunnen groeien, worden er mineralen van andere delen van de wereld gehaald. Om de dieren te vrijwaren van ongewenste bacteriƫn, worden er antibiotica gebruikt.

Al eeuwenlang hebben mijn voorouders een klein stukje van de wereld bebouwd met gewassen, voor mensen en voor hun dieren. Dat ging tot voor kort zonder gif en zonder kunstmest, want dat was er toen nog niet. Mijn vader van 80 jaar is als laatste boer in de lijn kort geleden gestopt met boeren. De grond wordt nu verpacht.

Ik heb het boerenbedrijf van mijn ouders niet overgenomen, in plaats daarvan ben ik biologie gaan studeren. Nu geef ik biologieles op een middelbare school, zodat ik de volgende generatie kan informeren over de wonderen van de natuur. Ik probeer de leerlingen respect bij te brengen voor zowel de boeren als het natuurlijk evenwicht, al botsen die twee wel eens.

Het is mijn missie om de landbouwgrond die al zolang we het kunnen terugzoeken in bezit is van de familie Van Oosterhout, weer terug te brengen in harmonie met de natuur. Zoals mijn voorouders eeuwenlang hebben gedaan. Hiervoor is Stichting Van Oosterhout opgericht: een stichting die staat voor duurzaamheid en biodiversiteit, in combinatie met landbouw en recreatie (bijvoorbeeld het beheer van biologische paardenweiden).

Een bijdrage van 10 euro resulteert al in het biologisch beheren van 1 vierkante meter grond, vanaf nu tot in de verre toekomst. Een prachtig cadeau aan de aarde en aan de generaties na ons.

This entry was posted in Geen categorie. Bookmark the permalink.